Čajkovskij Gala
4. prosince 2008, 19.30 hod
- Fotografie z koncertu
- Záznam z koncertu odvysílala ČT2 25.12.2008.
Petr Iljič Čajkovskij patří k těm umělcům, kteří se dočkali pochopení a uznání svého díla ještě za
svého života a kteří nemuseli tvořit v každodenní nouzi a bídě. Čajkovskij se dožívá mnoha
čestných ocenění, mimo jiné doktorátu univerzity v Cambridge, čestného členství v pařížské
Akademii umění atd. Čajkovskij navštíví několikrát Prahu a Čechy, jeho přítelem je Antonín Dvořák.
Čajkovského dílo je velmi rozsáhlé. Rostlo od nejjednodušší písně po velká symfonická díla k
nejvýraznějším dílům romantického směru v celé světové tvorbě. Výčet Čajkovského skladeb by
byl obrovský, k nejznámějším patří šest symfonií, několik předeher, tři klavírní koncerty, houslový
koncert D dur, mnoho suit, oper (Evžen Oněgin, Piková dáma, Panna orleánská), baletů (Labutí
jezero, Spící krasavice, Louskáček) a mnoho skladeb komorních a vokálních.
Koncert Čajkovskij Gala nabídne výběr těch nejznámějších skladeb a árií, které se stanou pro
diváky nezapomenutelným setkáním s tvorbou tohoto slavného skladatele.
- EVŽEN ONĚGIN OP. 24 – POLONÉZA
- EVŽEN ONĚGIN OP. 24 – DĚJSTVÍ I., (ONĚGIN)
- EVŽEN ONĚGIN OP. 24 – DĚJSTVÍ II., (OLGA)
- EVŽEN ONĚGIN OP. 24 – VALČÍK
- EVŽEN ONĚGIN OP. 24 – DĚJSTVÍ I.
- SPÍCÍ KRASAVICE OP. 66 – VALČÍK
- PANNA ORLEÁNSKÁ – DĚJSTVÍ I. (JANA Z ARKU)
- LOUSKÁČEK OP. 71 – POCHOD
- PIKOVÁ DÁMA OP. 68 – DĚJSTVÍ II. (JELECKIJ)
- LABUTÍ JEZERO OP. 20 – SCÉNA Z II. DĚJSTVÍ
- JOLANTA OP. 69 – DĚJSTVÍ I. (JOLANTA)
- ITALSKÉ CAPRICCIO OP. 45
Účinkující:
- Symfonický orchestr Českého rozhlasu
- Vladimír Válek – dirigent
- Helena Kaupová – soprán
- Jolana Fogašová – mezzosoprán
- Aleš Jenis – baryton
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Symfonický orchestr Českého rozhlasu byl založen v roce 1926.
Za jeho dirigentským pultem stály v minulosti nejen velké
osobnosti české hudební scény jako byli Václav Talich, Karel
Ančerl, Václav Neumann, Libor Pešek, ale i hosté ze zahraničí,
mezi jinými Charles Munch, Franz Konwitschny, Hermann
Scherchen, Genadij Rožděstvenskij, Serge Baudo, Leif Segerstam,
Sir Charles Mackerras, Tadeusz Strugala. Své skladby provedli s
rozhlasovými symfoniky Sergej Prokofjev, Ottorino Respighi, Arthur Honegger, Aram
Chačaturjan a Krzysztof Penderecki. SOČR hostoval v řadě zemí Evropy i zámoří, například v
Německu, Itálii, Rakousku, Španělsku, Turecku, Švýcarsku, Francii, Řecku, Anglii, Japonsku,
Jižní Koreji, Číně a Taiwanu nebo v USA. Výsledkem bohaté nahrávací činnosti Symfonického
orchestru Českého rozhlasu je několik desítek CD pro přední společnosti, jakými jsou
Supraphon, Pony Canyon, Radioservis a další. Významného ocenění se SOČRu dostalo v
lednu roku 1996 od světové hudební kritiky na MIDEM Classic v Cannes, kde získala
nahrávka klavírních koncertů Ervína Schulhoffa s klavíristou Janem Simonem a dirigentem
Vladimírem Válkem pro firmu Supraphon "Cannes Classical Award 95".
Vladimír Válek
Vladimír Válek zahájil svoji kariéru v roce 1975 jako
dirigent Symfonického orchestru hlavního města
Prahy FOK (do roku 1987). V roce 1985 se ujal místa
šéfdirigenta Symfonického orchestru Českého
rozhlasu a v této funkci působí dodnes. Od roku
1996 zastává rovněž post dirigenta České
filharmonie. V sezóně 2002/03 byl jmenován
hlavním hostujícím dirigentem orchestru Osaka
Symphoniker, od sezóny 2004/05 je zároveň
šéfdirigentem Slovenské filharmonie. V čele
jmenovaných těles vystoupil Vladimír Válek v mnoha
světových metropolích (Amsterdam, Berlín, Bonn,
Brusel, Káhira, Kodaň, Londýn, Madrid, Moskva, New
York, Paříž, Peking, Salcburk, Šanghaj, Singapur,
Soul, Tel Aviv, Tokio, Vídeň, Curych). Vedle
uvedených angažmá je umělec pravidelným hostem
u významných světových symfonických orchestrů. Za
všechny připomeňme Izraelskou filharmonii, MDR orchestr Lipsko, vídeňské Tonkünstler a
orchestr ORF, Japan Philharmonic Orchestra, Yomiuri Symphony Orchestra či National
Taiwan Symphony Orchestra. Na svém kontě má Vladimír Válek přes tisíc nahrávek pro
rozhlasové stanice Praha, Vídeň, Lipsko, Hilversum, Záhřeb. Je zván k vystoupením na
mezinárodních festivalech mj. v Linci, Aténách, Istanbulu, Wroclavi, Montreaux, Lucernu (zde
v roce 1990 dirigoval na společném koncertě s Rafaelem Kubelíkem). Pravidelně hostuje na
Pražském jaru, Bratislavských hudebních slavnostech aj. Diskografie Vladimíra Válka
obsahuje přes sto titulů pro firmy Pony Canyon, Harmonia Mundi, Supraphon, Radioservis.
Jeho nahrávka klavírních koncertů Ervína Schulhoffa se sólistou Janem Simonem a
rozhlasovými symfoniky získala cenu světové hudební kritiky na MIDEM Classic v Cannes
1996 (Cannes Classical Award). K nejvýraznějším nahrávacím projektům z posledního období
patří komplety symfonií Antonína Dvořáka a Petra Iljiče Čajkovského – v podání SOČRu a
jeho šéfdirigenta je vydala společnost Supraphon.
Helena Kaupová
Stálý host opery Národního divadla.
Zpěv vystudovala na konzervatoři v Brně a na Vysoké
škole múzických umění v Bratislavě. Zúčastnila se
několika mezinárodních pěveckých kurzů – ve Výmaru,
Sieně, Alden Biessen a Gentu. Po studiu byla v letech
1989 – 91 sólistkou opery Slovenského národního divadla
v Bratislavě. Od roku 1992 působí jako stálý host v opeře
Národního divadla v Praze. Zde vytvořila velký počet
hlavních rolí mladodramatického oboru, jakými jsou
Mozartova Hraběnka (Figarova svatba) a Donna Anna
(Don Giovanni), Pucciniho Mimi (Bohéma), Leoncavallova
Nedda (Komedianti) nebo Čajkovského Taťána (Evžen
Oněgin), za kterou jí byla udělena v roce 1994 prestižní
cena Thálie. K dalším rolím jejího repertoáru patří
Čajkovského Lisa (Piková dáma), Bizetova Micaela
(Carmen) a z českého repertoáru Smetanova Mařenka
(Prodaná nevěsta), Vendulka (Hubička), Krasava (Libuše),
titulní role Dvořákovy Rusalky nebo Janáčkova Jenůfa
(Její pastorkyňa).
Od roku 1989 vystupuje také na operních scénách v Evropě a v zámoří. Prvním zahraničním pohostinským vystoupením byla role Najády (R. Strauss: Ariadna na Naxu) ve Vlaamse Opera v Antverpách. Na Edinburgském festivalu se představila jako Janáčkova Šárka a Krasava v Libuši, dále hostovala v Torontu jako Mimi a Nedda, ve Vancouveru jako Hraběnka ve Figarově svatbě a Donna Anna, v Concertgebow v Amsterdamu jako Krista (Janáček: Věc Makropulos), pod taktovkou Jiřího Kouta zpívala titulní roli Janáčkovy Káti Kabanové v Tel Avivu, v Opéra Royal de Wallonie v Liege a Santiagu de Chile vystoupila jako Jenůfa a v pařížském Théâtre du Châtelet jako Barena (Její pastorkyňa), Rusalku zpívala na festivalu ve Wexfordu. S operou Národního divadla absolvovala řadu zahraničních zájezdů – do Lisabonu (Jenůfa) a opakovaně do Japonska (Donna Anna, Hraběnka, Micaela a Rusalka). Vedle operního repertoáru často koncertuje doma i v zahraničí. Natočila CD nahrávku Libuše (role Krasavy) a Martinů Hlas lesa (role Nevěsty), která byla i filmově zpracována. Za roli Taťány (Evžen Oněgin) jí byla v roce 1994 českou Hereckou asociací udělena cena Thálie.
Jolana Fogašová
Narodila se v roce 1971 na Slovensku. V letech 1986-90 studovala na Bratislavské konzervatoři a v letech 1990-94 na Hudební akademii tamtéž. (Prof.: Viktoria Stracenská), absolvovala mistrovské kurzy v Sieně (Carlo Bergonzi), získala stipendium od nadace Georgie London při Vídeňské státní opeře. Rovněž se stala finalistkou Pavarottiho pěvecké soutěže.
Jolana Fogašová začala roku 1993 pravidelně vystupovat v
Opeře Slovenského národního divadla v Bratislavě. Od té
doby spolupracovala mj. s těmito dirigenty: Luisi, Albrecht,
Bareza, Latham-Konig, Hager, Svetlanov, Mercier, Kovacs,
de Waart, Bělohlávek, Villaume, Eschwé, Langrée, Korsten,
Wolf, Fischer, Lenárd, Gregor, Ligeti.
Dále spolupracovala s těmito orchestry: Vídenští symfonici,
Niederosterreichischer Tonkunstlerorchester, Mnichovská
filharmonie, Munchner Rundfunkorchester, Orchestre de la
Suisse Romande, Filharmonický orchestr francouzského
rozhlasu, Orchestra Sinfonica dell´Accademia Nazionale di
Santa Cecilia, Štrasburská filharmonie, Slovenská filharmonie, MDR Sinfonieorchester,
s Maďarskými symfoniky MATAV, Istanbulskou státní symfonií, Orquestra Sinfónica
Portuguesa, Mozarteum Orchester Salzburg, Orchestre National Bordeaux-Aquitaine,
Symfonický orchestr maďarského rozhlasu, Hessische Rundfunk Orchester, Nord Nederlands
Orchestra, Orchestre National d´Ile de France, Dusseldorfer Symphoniker, Orchestra del
Teatro Verdi Trieste, Orchestre de Picardie.
Představila se v těchto zemích: Argentina (Buenos Aires), Belgie (Brusel), Rakousko (Vídeň, Bregenz, Salzburg, Linz, Graz, Krems, Lilienfeldt, Innsbruck), Chorvatsko (Split), Česká Republika (Praha, Brno), Nizozemí (Amsterdam, Leeuwarden, Drachten, Groningen ), Maďarsko (Budapešť, Miskolc), Německo (Berlin, Mnichov, Lipsko, Frankfurt, Dusseldorf, Bamberg, Halle, Furth), Portugalsko (Lisabon), Švýcarsko (Bern, Ženeva, Curych, Lausanne, Basilej), Itálie (Řím, Cagliari, Trieste, Bresca), Turecko (Istanbul).
Aleš Jenis
Aleš Jenis se narodil v Bratislavě roku 1977, čtyři roky
studoval klavír a v roce 1998 byl přijat ke studiu zpěvu
na Bratislavské konzervatoři. Hned po studiích ho
angažovala Státní opera Praha a o rok později Slovenské
národní divadlo v Bratislavě, kde dosud hostuje.
Aleš Jenis bude v roce 2008 zpívat titulní roli v opeře
Evžen Oněgin na Glyndebourne Festival ve Velké Británii
pod taktovkou Vladimíra Jurowského. Jako Sharpless
(Madam Butterfly) se představí v Santiagu de Chile.
V této roli již slavil úspěchy v Deutsche Staatsoper
Berlin i ve Vídni. Ve Valencii, v novém Palau de les Arts
Reina Sofia, debutoval v březnu 2008 jako Ferdinand
(Prokofjev: Zásnuby v klášteře) a jako hrabě Almaviva
(Figarova svatba).
K významným rolím Aleše Jenise patří dále Don Giovanni v Oper St. Gallen. Během své vzestupné kariéry se Aleš Jenis objevil mimo jiné v Opéra National de Montpellier, na Wiener Festwochen a na festivalu v Aix-en-Provence, kde se podílel na představení Janáčkova Z mrtvého domu pod taktovkou Pierra Bouleze, dále zpíval v Grand Théâtre de Genève, Opéra d’Avignon, Wiener Volksoper, Deutsche Staatsoper Berlin.
Aleš Jenis spolupracoval s významnými dirigenty a režiséry, jako jsou např. Richard Hickox, Daniel Harding, Jiří Bělohlávek, Jiří Kout, Michail Jurowski, Maximiliano Valdes, Paolo Arrivabeni, Luca Ronconi, Pierre Strosser, Alfred Kirchner a Anthony Pilavachi.